Veelgestelde vragen

Welkom op de veelgestelde vragen (FAQ) pagina van Diatesse! Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over onze producten en diensten. Wij begrijpen dat u wellicht vragen heeft over onze diabetesproducten en hoe u deze het beste kunt gebruiken. Daarom hebben we deze FAQ pagina gemaakt om u te voorzien van de meest up-to-date informatie. Als u hier niet het antwoord vindt dat u zoekt, neem dan gerust contact met ons op via ons contactformulier. Ons deskundige team staat klaar om u te helpen en al uw vragen te beantwoorden. We hopen dat deze pagina nuttig voor u zal zijn en u zal helpen om uw diabetes management zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bedankt voor uw vertrouwen in Diatesse!

NAUWKEURIGE MEETRESULTATEN

Wat kan de reden zijn van afwijkende meetresultaten?

Meetresultaten kunnen en mogen een afwijking laten zien van maximaal 15% (deze afwijking kan naar boven of beneden zijn). De Diatesse XPER is TUV gecertificeerd, en dus betrouwbaar bevonden voor de Nederlandse markt.

 


Wat is de reden van zeer wisselende meetresultaten?

De bloedsuikerspiegel kan verdeeld over de dag heen schommelen, probeer altijd op hetzelfde moment op de dag te meten met dezelfde meter.

Het is niet verstandig om meerdere metingen vlak achter elkaar te doen, dit heeft te maken met de stroming van uw bloed en uw hartslag.

 

UITLEG FOUTCODES

Wat is de betekenis van foutcode EF?

Deze foutcode kan meerdere betekenissen hebben, namelijk te weinig bloed om op te zuigen door de teststripopening, de teststrips zijn over de vervaldatum, de teststrip is niet juist geplaatst of te vroeg verwijderd of het potje is niet goed afgesloten. Als het potje met teststrips te lang in direct zonlicht staat bijvoorbeeld, kan dit ook invloed hebben op de meetresultaten. Zie gebruikersvideo voor de juiste meetprocedure.

 


Wat is de betekenis van foutcode EU?

De foutcode EU wil zeggen dat er te weinig bloed in de strip aanwezig is op het moment van de meting, waardoor de meting niet correct kan worden uitgevoerd. Dit kan diverse oorzaken hebben:

– U heeft de bloeddruppel op de strip gedaan i.p.v. tegen de strip aan.

– U heeft de bloeddruppel tegen de strip aan gehouden voordat CH uit beeld was. Pas als u een druppel in beeld ziet staan kunt u uw bloeddruppel tegen de strip aanhouden.

– U doet het bloed eerst op de strip en stopt daarna de strip pas in de meter. Zorg dat u eerst de strip in de meter doet en daarna pas de bloeddruppel er tegenaan houdt.

 


Wat is de betekenis van foutcode EB?

Dit wil zeggen dat de batterij bijna of helemaal leeg is. Vervang de batterij en herhaal de meetprocedure.

 


Wat is de betekenis van een driehoek met uitroepteken?

Dit kan betekenen dat er hoge waarden zijn gemeten. Wij adviseren u om ook uw ketonen te meten.

 


Ik krijg een foutcode, wat betekent dit?

U kunt in de gebruiksaanwijzing een overzicht van alle mogelijke foutcodes vinden. U kunt de gebruiksaanwijzing ook online vinden, onder het tabje ‘Support’.

 

 

VRAGEN OVER DE MEETPROCEDURE

Wat is de juiste meetprocedure?

U kunt hier een video bekijken met instructie https://youtu.be/jifV1cX9fO0

 

1. De meter staat uit

2. Plaats de strip op de juiste manier in de meter

3. Wacht tot u CHK in beeld ziet op de meter, dit gaat over in een teken van een strip + bloeddruppel

4. Nu kunt u de bloeddruppel tegen het uiteinde van de strip houden, de bloeddruppel wordt opgezogen

5. De meter telt af van 5 naar 0 en geeft het resultaat aan

 


Waarom kan het zijn dat de meting niet goed lukt?

Er zijn een aantal factoren die een meting negatief kunnen beïnvloeden, zoals:

 

– De vinger moet goed schoon en droog zijn. Als uw vinger niet goed schoon is, kan dit een effect hebben op de uitslag.

– U mag niet te hard in uw vinger knijpen om er een bloeddruppel uit te krijgen. Als u te hard knijpt, kunt u bloedcellen beschadigen waardoor er meer plasma vrijkomt in het bloed. Hierdoor is uw bloed als het ware meer vloeibaar en kan dit dus een effect hebben op de uitslag.

 

 

KETONEN METEN

Ik wil ketonen meten, maar deze zitten niet in het startpakket, hoe kom ik hieraan?

Ketonen strips zitten niet inbegrepen in het startpakket en dient u zelf aan te schaffen. U kunt deze online kopen via diverse websites.

 


Hoe begin ik met het meten van ketonen?

Bij het meten van ketonen, dient er vooraf gekalibreerd te worden, dit kunt u doen met een speciale codeerchip die aanwezig is in het potje.

U plaatst die codeerchip eerst in de meter, er verschijnt dan een getal. Dat getal staat ook op de codeerchip en op de strips uit het potje, dit moet overeenkomen met elkaar.

Bij ieder potje teststrips moet u opnieuw kalibreren omdat elk potje zijn unieke code heeft.

 


Wat is de betekenis van foutcode E2?

De datum/tijd staat niet juist ingesteld. U kunt dit wijzigingen via de instellingen, kijk hiervoor in de gebruikershandleiding.

 


Wat is de betekenis van foutcode E8?

Er is waarschijnlijk iets niet goed gegaan met het kalibreren, geef nogmaals de code-chip in en probeer het opnieuw. Mocht het probleem niet op te lossen zijn, dan is de code-chip waarschijnlijk beschadigd en heeft u een nieuwe nodig. U kunt contact met ons opnemen via het contactformulier.

 


Wat is de betekenis van foutcode EU?

Dit wil zeggen dat de vervaldatum van de ketonenteststrips is overschreden. U dient nieuwe strips aan te schaffen.

 


Wat is een goede ketonenwaarde?

Wij adviseren u voor deze vraag om contact op te nemen met uw behandelaar, bijvoorbeeld uw huisarts of praktijkondersteuner.

 


Waar kan ik ketonenteststrips kopen?

Wanneer u type 1 diabetes heeft, krijgt u de strips vergoed. U kunt ze dan bestellen bij uw medisch leverancier (deze levert ook uw andere diabetes hulpmiddelen).

Wanneer u de strips om een andere reden gebruikt, kunt u deze via diverse webwinkels bestellen.

 

 

CONNECTIE MET DE GLUCOCHECK APP

Hoe verbind ik mijn meter met de app?

1. Zorg dat uw mobiele telefoon en de meter beide aan staan.

2. Download op uw mobiele telefoon de GlucoCheck app via de App Store of Google Play store.

3. Schakel de meter uit, de bluetooth staat nu aan, dit kunt u zien aan het blauw knipperende lampje.

4. Open de app op uw mobiel en ga naar Instellingen. Klik op ‘Bluetooth Smart Meter’, u kunt uw meter nu zoeken (Diatesse XPER xxxx) en selecteren. De 4 laatste cijfers komen overeen met de cijfers die achter op uw meter staan.

5. U kunt de meter nu toevoegen, selecteer ‘ja’ om de meter te bewaren in de app.

 


De app werkt niet meer, wat moet ik doen?

Het is belangrijk dat u de meest recente versie heeft gedownload op uw mobiele apparaat. Check in uw app store of de app toevallig een update nodig heeft.

Ook heeft uw mobiel de meest recente versie van iOS of Android nodig.

 


Het lukt me niet om een connectie te maken tussen de meter en de app, wat moet ik doen?

Zorg dat de bluetooth op beide apparaten aanstaat. Op de meter herkent u dit aan het blauw knipperende lampje, nadat u de meter aan en uit heeft gezet.

 


Wordt de app automatisch geüpdatet als er een nieuwe versie beschikbaar is?

In principe gaat een update altijd automatisch, het kan wel zo zijn dat u dit op uw mobiel niet ingesteld heeft staan, dan moet u de app handmatig updaten via uw app store.

Zorg ook dat uw mobiel is voorzien van de laatste software.

 


Kan ik de app ook koppelen aan een tablet?

Dat is helaas niet mogelijk. De app werkt alleen op een mobiele telefoon.

 


Er staan onbekende resultaten in de app, hoe kan dit?

Het kan zijn dat de meter in demonstratie-modus staat. U kunt dit uitzetten via Instellingen > Over > Demonstratie-modus

 


Indien er een nieuwe Diatesse XPER bloedglucose-meter in gebruik wordt genomen, blijven de huidige meetresultaten dan bewaard in de GlucoCheck app?

Ja, na het in gebruik nemen van een nieuwe meter blijven alle gerealiseerde meetresultaten behouden.

 

 

 

MYLINK SOFTWARE

Hoe kan ik verbinding maken tussen de meter en de software op de computer?

U kunt verbinding maken via Bluetooth (als uw computer dit ondersteunt) of met een Micro-USB kabel.

 


Welke Windows versie heb ik nodig?

U kunt MyLink gebruiken met minimaal Windows 7 of 8 met een USB kabel, en bij Windows 10 kunt u ook gebruik maken van verbinding via Bluetooth.

 


Hoe start ik met het gebruik van de software?

Wij adviseren u om de video te bekijken bovenin het kopje ‘support’. Ga dan naar ‘Software voor Diatesse XPER – koppeling PC via USB’